A VÁROSLIGETI VURSTLI TÖRTÉNETE - IV. felvonás: Új helyen, újult erővel
A cikk az Arcanum Adatbázisának felhasználásával készült
Hincz és Láng közös épülete (forrás: Samodai József Zuglói Helytörténeti Műhely. A képet Vígh András restaurálta) |
Szintén az út mellett kapott helyet Helfgott Samu és özv. Bienenfeldné fotóműterme, aki folytatva régebbi tevékenységét, mozgófénykép üzlet működtetésére is kapott engedélyt, akárcsak a régi mutatványosnak számító Fisch Ferenc, a szintén „régi motoros” céllövöldés özv. Peskovits Andrásné, valamint Radanovits és Laufer kávéháza mellet Kőnig József dohánytőzsdéje.
Céllövöldéből is több volt, a vállalkozó kedvű lövészek akár Peskovits Andrásné, akár Pöltl Károly lövöldéjében is próbára tehették ügyességüket. Pöltl a vurstli Hermina úti oldalán hajóhinta üzemeltetését is tervbe vette.
A Vurstli 1908-as helyszínrajza (forrás: Budapest Főváros Levéltára) |
Felépült a Fényes család új Plasztikonja, emeletén a bonctani múzeummal, melyet gyerekeknek szigorúan tilos volt látogatni. Ugyanebben az épületben működött a szintén az ő tulajdonukban lévő Fortuna mozgó is. Eleinte a Fortuna nyáron naponta játszott, rendszerint zsúfolt nézőtérrel, télen csak szombaton, vasárnap és ünnepnap. A némafilmek korában 16 tagú zenekar muzsikált a vetítések ideje alatt. 1942-ig működött.
A Fényes család Plasztikonja és Bonctani Múzeuma, benne a Fortuna mozival |
A vurstli főutcájának végén, mintegy azt lezárva állt Barocaldi új cirkuszépülete, amely később a Czája Néparéna, Jancsi aréna, Néparéna vagy a Kis Cirkusz nevet viselte. Barokaldi igazi régi vágású direktor volt, személyes kapcsolatot ápolt a publikummal, még 80 évesen is kijárt a Ligetbe és maga szedte a belépődíjat. 1915–ben bekövetkezett halála után egy ideig fia, György vezette az intézményt, majd Schmitt Mihály lett a Néparéna új tulajdonosa, végül őt rövid ideig a később a nagycirkuszt igazgató Fényes György követte. Nyaranta szórakoztató előadásokat szerveztek, amelyekben artista számok, varieté elemek és bohócprodukciók váltották egymást. Itt lépett fel először Sándor Stefi, az első énekes bohócnő. Látványos, ízléses, ugyanakkor a nézők számára olcsón hozzáférhető produkciók voltak láthatók naponta négy, vasárnap és ünnepnap hat előadásban. A cirkusz 1941-ig üzemelt, utána lebontották.
Barocaldi Cirkusz |
És itt, a Vurstliban volt látható Feszty Árpád Magyarok bejövetele c. körképe is. A Feszty körkép az 1896-os ezredéves kiállítás idején és még utána is egy ideig a mai Szépművészeti Múzeum helyén álló rotundában volt látható. A múzeum felépítése miatt új helyet kellett számára keresni. Így került a Mutatványos telep 15-ös parcellájára.
Feszty körkép épülete a Vurstliban |
A körképet "üzemeltető" Magyarok Bejövetele Rt. alapszabálya szerint a vállalat célja a körkép "felállítása és jövedelmeztetése, esetleg más rokonvállalatok létesítése." Ilyen rokonvállalat volt az épület kihasználatlan alagsorában működő színház, mely 1914-15-ben Szabad Színház, majd Magyar Színház, később Jókai Színkör, végül 1949-ig Jókai Színház néven működött. Eleinte mozgókép üzemet is üzemeltettek. 1917 januárjában a Pesti Hírlap "Veszélyes mozi" c. rövid írásában arról számolt be, hogy "a Városligetben a Feszty-körkép épületében Feszty-mozgó című mozi és kabaré működik. Ebben a kabaréban ..... a nézőteret egy szénkályhával fűtik. Tegnap a kályhafűtés következtében széngáz képződött, amely a nézőtéren elterjedt és a nézők közül többen rosszul lettek."
Nem messze a körkép épületétől, az utca másik oldalára települt a bajor Meinhardt család barlangvasútja is, melynek otthont adó épület emeletén kialakított lakásban lakott a tulajdonos és családja. Meinhardt később Ős-Budavára (egy ideig Amerikai Park ) és a Hermina út túloldalán lévő parcellák felvásárlása után megnyitotta az Angol Parkot.
Viharos évek
Az új helyen – annak ellenére, hogy voltak kisebb-nagyobb civakodások az Angol Parkkal - egy ideig minden szépen működött, a mutatványosok a konkurencia ellenére és közönség változó érdeklődése mellett, ha nem is főúri módon, de megéltek.
Hadirokkan katonák a Vurstliban (forrás: OSZK) |
És akkor kitört az első világháború. Az első egy-két hónapra jellemző euforikus hangulat a Vurstliban is érezhető volt, szólt a Kossuth nóta és a Rákóczi induló, a bábszínházban Vitéz László legyőzte a szerb királyt. Aztán villámgyorsan minden rosszra fordult. Egyrészt az alkalmazottak jelentős részét besorozták, másrészt hasonló okok miatt elmaradtak a látogatók. Később nagyjából visszatért a háború előtti forgalom. Érthető módón nagyságrendekkel megnőtt a katona látogatók száma, ők szabadságuk alatt jelentős számban látogatták a Vurstlit. Az Ezerjó étterem tulajdonosának, Mart Károlynak három fia és két veje is a fronton harcolt. Ő különösen szívén viselte a szabadságos katonák életét. 1915 karácsonyán felajánlotta nekik az Ezerjó étterem helyiségeit és nagy karácsonyi ünnepséget szervezett számukra. Mikor megkérdezték tőle, hogy miért csinálta, csak ennyit felelt: „Kötelesség . . Csekélység az egész”.
S miközben az újságok arról számoltak be, hogy a háború miatt elmarad a nizzai és a müncheni karnevál, az Auguszta-alap a Nemzet Háza országos rokkantalap javára 1915 „augusztus első szombatján a Városliget összes mutatványos helyein, színházaiban, cirkuszaiban, körhintáin és egyéb mulató helyein nagy nyári karnevált” rendezett. A nagyszabású esemény főszereplői a kor vezető színészei, írók és költők voltak, akik erre az alkalomra beálltak a vurstli mutatványosaihoz hintáslegénynek, kikiáltónak, céllövöldésnek, bábosnak, énekesnek, táncosnak, artistának. Góth Sándor, a zseniális színész, rendező és műfordító lóidomító produkciót mutatott be, Karinthy Frigyes a Barlangvasút kikiáltója volt, ahol a mesefigurák között „az Opera és más színházak nagy táncosnői és hírneves művésznői, köztük Márkus Emília lejtettek táncot”, Küry Klára verklizett és énekelt, de szerephez jutott itt Somlay Artúr, Vidor Ferike és Szőke Szakáll mellett még számtalan más művész is.
Karinthy Frigyes, mint a Barlangvasút kikiáltója |
Erre az alkalomra a vurstli területét lekerítették, ahova a belépő negyven fillérbe került. A rendezvényt óriási érdeklődés kísérte, a belépő díjakból 11.280 koronát sikerült a rokkantalap számlájára befizetni.
A Vurstliban a háborúnak volt egy egyedülálló, egyben igen tiszteletre méltó „terméke”, a leveles néni , „aki anzixot, levélpapírt árul és ha kell, meg is írja a frontra, hogy: kedves egy párom, ezen levelem jó egésségben találjon és hű vagyok reggel este, mint a galamb, ki ez papírra van festve, a háborút a nyavalya törje ki, imádkozom, hogy belőlle gyereki.”
Lányok a leveles néninél (forrás: Új Idők, 1918.) |
A mutatványosok épp kiheverték volna a háború következményeit, mikor 1919. március 21-én kikiáltották a Tanácsköztársaságot. A tanácskormány a „proletárokon élősködő” mutatványosok terület-bérleti díját villám gyorsan sokszorosára emelte. Tovább nehezítette a mutatványosok helyzetét, hogy közbiztonság területén (is) teljes volt a káosz, a Vurstliban napirenden voltak rongálások, esztelen pusztítások. Ennek ellenére az emberek imádták a most már „szabad” vurstlit. „Gondtalan, friss a liget, az ember újra születik a sok vidámság, a sok drága, egyszerű és kedves ember között. Érzi, hogy milyen szép az élet, érzi, hogy a mulatság mindenkinek szól és érzi, hogy igazán egyenlők vagyunk. Kritikátlan szeretettel mulat a közönség.” – számolt be a látottakról a Színházi Élet áprilisban.
Párbeszéd a körhintában: - Mért tartja oly magasan az orrát ez az angyal? - Ez még burzsuj angyal kérem, majd leszokik róla. |
A tanácshatalom mindentől és mindenkitől függetlenül célul tűzte ki a Vurstli teljes megreformálását. Ennek érdekében megindult „a városligeti mutatványos telep művészi átalakításának munkája. A tervezéssel és művészi berendezéssel Pólya Tibor, Herquelt Rezső és Herman Lipót művész elvtársak volnának megbízandók.” A munka ellenértékeként a fejenkénti 2000 korona előleget a művészek fel is vettek, lázasan dolgoztak, helyszíneltek, terveket készítettek. A megvalósításra azonban nem volt pénz, ráadásul a Tanácsköztársaság augusztusi bukása miatt idő sem maradt.
A Tanácsköztársaság bukása után nehezen indult újra az élet. A megemelt bérleti díjak miatt a mutatványosok kénytelenek voltak árat emelni, ám a háborús évek után nem igen volt fizetőképes kereslet. Az emberek kijártak ugyan a Vurstliba, de inkább csak nézelődtek, pénzt nem költöttek, mert az nem igazán volt nekik. Kivételt az ünnepnapok jelentettek: húsvétkor, Szent István napon hullámzott a tömeg, aztán megint jöttek a szürke hétköznapok. Hiába voltak az új látványosságok, új játékok, az üzlet pangott.
-----
I. felvonás: Így kezdődött
II. felvonás: Élet a Tűzijátéktéren
III. felvonás: A Vurstli aranykora
IV. felvonás: Új helyen újult erővel
V. felvonás: A hanyatló Vurstli
VI. felvonás: A Vurstli vége
Megjegyzések
Megjegyzés küldése