A VÁROSLIGETI VURSTLI TÖRTÉNETE - V. felvonás: A hanyatló Vurtsli

A cikk az Arcanum Adatbázisának felhasználásával készült

1926-ban döntés született a Széchenyi Gyógyfürdő bővítéséről.  Ám az 1908-as költözést megúszó mutatványosok útjában voltak az új épületnek. Költöznie kellett Kőnig dohánytőzsdéjének, Peskovits céllövöldéjének, Radanovits és Laufer kávéházának, Bienenfeldné fényképészetének és Hinczék bábszínházának is. Ők kibérelték a vurstli főutcáján a felszámolt szatócsbolt és hajóhinta helyét, és most már kis lakást is hozzácsatolva újra felépítették bábszínházukat, ahol - immár a kor igényeihez igazítva - műsoruk Grimm mesékkel és Walt Disney történetekkel és alakokkal bővült. Akárcsak jó néhány mutatványos társuk, ők is kénytelenek voltak „több lábra” állni, mert minden erőfeszítésük ellenére bábszínházuk nem biztosította a megélhetésükhöz szükséges anyagi fedezetet. Ezért 1939-ben megvásárolták a zsidó származása miatt a mutatványossággal felhagyni kényszerült Silberstein Izidortól az általa üzemeltetett krinolint és erőmérőt. 

A többi helyen is zajlott az élet. 1926-ban Gerencsér Ferenc létrehozza a Liliputi Színházat és falut. Még ebben az évben a Plasztikonban jó néhány fizetett koplaló produkálta magát. 

1928 májusában Budapesten vendégszerepelt Josephine Baker, a világhírű francia énekes-, táncosnő. Egy verőfényes szombaton teljes kíséretével kilátogatott a Vurstliba. „Gyermeki boldogsággal élvezte ki a vurstli minden mulatságát. Repült a ringlispielen, utazott a barlangvasúton, célbalőtt a táncoló babákra. Ivott a piros limonádéból. Evett óriáskiflit.”

Josephin Baker 1928-as budapesti fellépésének plakátja.
Tervezte: Réz-Diamant Tibor

Baker látogatása nem befolyásolta a Vurstli látogatottságát, hétvégeken és ünnepnapokon továbbra is hömpölygött a  tömeg, hétköznapra pedig inkább a pangás volt jellemző. 

Közben felnőtt egy generáció, amelyiknek már nem volt elég a hagyományos vurstli kínálata, mást, érdekesebbet, izgalmasabbat kerestek.  Az ő igényeik kielégítésére épült a Royal Vio mozi helyén a Fisch család üzemeltetésében ródli pálya.

Fisch ródli a Vurstliban (forrás: Vígh András gyűjteménye)

1936-ban elkészült, de soha nem került forgalomba a „Városligeti játéktér, gyermekszórakoztató és látványok helye ” című társasjáték, azaz a Vurstli társas. Készítője, Stippek József építész volt. A Vurstli épületeit ábrázoló pályán úgy kellett végig menni, hogy „ki lehetett próbálni” a ringlispílt, az óriáskereket, a barlangvasutat, a hajóhintát, a céllövöldét, meg kellett nézni a Feszty-körképet vagy a Jókai Színkörben egy előadást, be lehetett ülni a Liliputi Színházba, a Bábszínházba, a Cirkuszba és persze körül kellett nézni a Plasztikonban is. Ezt a „komoly játékot” Stippek úgy alkotta meg, hogy még azok a gyereke is élvezzék, akik nem jutnak el a Vurtsliba. ((Stippek játékterveről 2013-ban, az egri Dobó István Vármúzeum Évkönyvében Haider Edit írt remek összefoglalót.)

100 éves a vurstli
Az 1930-as évek közepén immár sokadszor, ismét felmerült a város vezetőiben, hogy meg kéne szüntetni a Vurstlit, mert a Városligetben „nincsen szükség az ilyen népi mulatságra." 

Karikatúra a Vurstliról (Esti Újság, 1938. július 13.)

A mutatványosok ezt másként gondolták és abban reménykedtek, hogy a város vezetése is meggondolja magát. Klupáthy Tódor, a Magyar Mutatványosok és Érdektársaik Egyesületének elnöke, nem kevés optimizmusról tanúságot téve nyilatkozott a Friss Újságnak: „Komoly aggodalomra szerintünk nincsen ok. A főváros mindig jó háziúr volt és most is emberi lesz velünk szemben.” Véleménye szerint igenis szükség van a Vurstlira, mert „persze nem jönnek már hozzánk mulatni a gazdag grófok, mint a boldog békeidőben és a középosztálynak is egyre kevesebb a pénze. De éppen azért rászorul az olcsó mulatságra, amit egyedül a vurstli nyújt.”
Bár a vurtsli ekkoriban már közel sem volt olyan népszerű, mint a század elején, a mutatványosok mégis úgy döntöttek, hogy egy hatalmas népünnepély keretében a város vezetői felé bizonyságát adják nélkülözhetetlenségüknek. 

100 éves a Vurstli – a Liliputi zenekarral

 Hatalmas ünnepséget terveztek július 14-án délután 4 és hajnali 1 óra között. A bevételt a szervezők ismét jótékony célra szánták, ezúttal a nyugdíjas színészek egyesületét kívánták megsegíteni. A hajnalig tartó népünnepélyen ott volt a főváros apraja nagyja, aznap délután és este több mint tízezer ember volt kíváncsi a már jól ismert látványosságokra. Az egyes mutatványoknál – mint kikiáltók – megint a kor jeles színészei segédkeztek, itt volt többek között Mezey Mária, a Latabár testvérek, és Kőváry Gyula. Részletekről bővebben itt olvashat.

A vurstli és az Angol Park között az egyik - de nem az egyetlen - különbség az volt, hogy az előbbit főleg a szegényebb rétegek – gyári munkások, inasok, cselédek, bakák, stb. - látogatták, míg az Angol Park inkább a tehetősebb polgárság szórakozási igényeit igyekezett kielégíteni. Ez természetesen nem azt jelentette, hogy a tehetősebbek nem látogatták volna a vurstlit. Szőke Szakáll, a világhírű amerikai filmszínész nem egy alkalommal töltötte idejét a Vurstliban, mikor éppen Budapesten tartózkodott. Sőt, előfordult, hogy beállt a Liliputi művészek közé konferálni. De ugyanígy tett az akkor már neves színésznő, Dayka Margit is, amikor férjével, Kovács Károly színésszel beült egy Liliputi előadásra. Bárhogy próbálkozott inkognitóban maradni, a közönség is és a törpe színészek felismerték. Dayka a liliputiak kérésére beugrott egy szerep erejéig kedvencei közé, majd megvendégelte őket. 

Nyugodt Vurstli

Mivel a vurstli nem egy, akkoriban népszerű film, színdarab helyszíne, témája volt, írók, színészek rendszeresen kijártak a vurstliba tapasztalatot gyűjteni. Közismert, hogy Molnár Ferenc rendszeres látogatója volt a Vurstlinak, név szerint ismerte a mutatványosokat. Mielőtt a Liliom c. világhírű drámáját megírta volna, hosszú időt töltött Helfgott bácsi fotó műterében és figyelte a városligeti jasszokat. Egy időben Rádai Imre is rendszeres vendége volt a Barlangvasútnak. Ő a sárkánymozdony vezetőjétől leste el a különböző fogásokat, így készülve fel Faragó Sándor „Barlangvasút” c. drámájának főszerepére, ahol a barlangvasút mozdonyvezetőjét alakította. 

 

Simor Erzsi, a Magyar Színház népszerű színművésze a pofozó emberrel.
(forrás: Színházi Magazin, 1939)

Néhány nappal a 100 éves vurstlit tiszteletére rendezett népünnepély után a mutatványosok arra lettek figyelmesek, hogy minden nap 11 óra körül gyönyörű autó áll meg a Schaftner körhintájánál és a népszerű művésznő Tolnay Klári szál ki belőle egy úr társaságában és besiet az egyik céllövöldébe. A művésznő kísérője Hamza Ákos filmproducer volt és azért jöttek, mert Tolnay Klári a vurstliban tanult lőni. Következő filmjében, az Ábrányi Emil művéből készülő „A hölgy kissé bogaras” c. vígjátékban erre a tudásra szüksége is volt, mert a revolverével háza népét ijesztgető hölgyet alakított.

 

Ünnepi forgatag a Vurstliban

Történt egyszer, hogy egy este, a FÉSZEK klubban tivornyázó társaság hirtelen felkerekedett és kilátogatott a vurstliba. A társaság tagja volt Molnár Ferenc író, Ferenczy György zongoraművész, Lányi Dezső a bivalyerős szobrász, Feiks Jenő festőművész, Kemény Simon költő, Ernst Lajos műgyűjtő, az Ernst Múzeum alapítója és Jób Dániel színházigazgató. 

Feiks Jenő festőművész, Molnár Ferenc gyerekkori barátja,
 akiről Molnár Nemecsek Ernő alakját mintázta

Féktelen jókedvükben mindent kipróbáltak: felültek a körhintákra, dodzsemeztek, célba lőttek. Aztán következett az est fénypontja, a pofozóember. Ferenczy György a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zongora tanszékének későbbi vezetője „Pianoforte” c. könyvében így emlékezett az akkor történtekre: „Ez egy bárgyú arcú óriás volt, hatalmas fejjel és valamilyen textíliával kitömött dagadó orcákkal. A vurstli egész közönsége ezeken a kifejezéstelen pofákon vezette le agresszióit. A pofozó ember fölött egy hőmérőszerű skála mutatta a lekent pofon erejét. Minden ütés után elektromos lámpa gyulladt ki a százasával növekvő számsor felett. 3000 volt a fölső határ. Természetesen ezt meg sem közelítettük. Minden reményünk Herkulesünkben, Lányi Pipiben összpontosult. .. Lányi nekidurálta magát – zutty!. Tényleg szép frász volt, fel is szaladt az elektromos higanyszál vagy 2700-ig. Most Molnár következett. Elegánsan levette kabátját, odaadta, hogy tartsam. Aztán finoman nekilendítette a karját és lekeverte a pofont. A lámpa a 3000-es számnál gyulladt ki! Bámulva és csodálattal tekintettünk a kipirult Molnára, akiből fizikai erőt legnagyobb tisztelői sem néztek ki. A zajos ováció után Feiks Jenő megragadta Molnár kezét.

- Ferikém – kérdezte izgatottan – hogy csináltad ezt?
A Liliom költőjének arcán megjelent a jellegzetes molnári mosoly és ezt válaszolta:
- Gondolni kell valakire.”

A II. világháború a mutatványosokat is nehéz helyzetbe hozta. Kevés volt a látogató, és a használható munkaerő, hiszen a hadra fogható férfiak többségét behívták katonának. Ameddig lehetett, addig a mutatványosok alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez: ha elsötétítés volt, akkor sötétben mentek a körhinták. 1944-ben viszont már alig voltak nyitva, a Ligetben óvóhelyek nem voltak, a légiriadók miatt gyakran ki kellett üríteni a Vurstlit. A Városligetet ért légitámadások következtében megsérült a Vurstli és az Angol Park jó néhány játéka.

-----

I. felvonás: Így kezdődött
II. felvonás: Élet a Tűzijáték téren
III. felvonás: A Vurstli aranykora
IV. felvonás: Új helyen, újult erővel
V. felvonás: A hanyatló Vurstli
VI. felvonás: A Vurstli vége

Megjegyzések