A VÁROSLIGETI VURSTLI TÖRTÉNETE – 2. ráadás: Vurstli társas

 A cikk az Arcanum Adatbázisának felhasználásával és a Nemzeti Múzeum Játékgyűjteményének segítségével készült.

A Nemzeti Múzeum Játékgyűjteményében számtalan izgalmasabbnál izgalmasabb játék található. 1964 óta itt őrzik Stippek József társasjáték terveit, közöttük egy Vurstli társasjáték vázlatát és játékleírásának még alig kidolgozott változatát. 

Stippek József tanult szakmáját tekintve építész volt, emellett szenvedélyesen gyűjtötte lakóhelyével, Józsefvárossal kapcsolatos emlékeket. Mindegy mi volt, régi cégtáblák éppúgy érdekelték, mint a Józsefvárosban élő családok írott emlékei. Stippek József és két testvére születésüktől fogva a Jázmin utca 9-ben laktak, itt halmozták fel példátlan gazdagságú gyűjteményüket. Csodálatos véletlen folytán része volt ennek néhány Gulácsy Lajos festmény is. Stippek nagypapájának hentesüzlete volt az Üllői úton. Ide járt húsért Gulácsy Lajos édesanyja, és ha nem volt pénze, akkor fia egy-egy festményével fizetett. Mikor a városrendezés elérte a Jázmin utcát és napirendre került házuk elbontása, Stippekék a teljes gyűjteményüket felajánlották a Nemzeti Múzeumnak. Korabeli sajtó beszámolók szerint hat teherautónyi tárgy, irat, rajz, dokumentum és minden más került a Múzeumba.  

Stippek József kevés szabadidejében társasjátékokat tervezett, mind a 13 játékterve ma megtalálható a Nemzeti Múzeum Játékgyűjteményében. Készített turista társasjátékot a Svábhegyről, Dobogókőről, Esztergomról, Balaton körüli „versenyt motorcsónakon, autóval és sínpáron”, Csillagász játékot, Kertész vagy virágjátékot, Vadászjátékot, és 1936-ban megtervezett egy Vurstli társasjátékot, teljes nevén: „WURSTLI – A városligeti játéktér gyermekszórakoztató és látványosságok helye – gyermek társasjáték”.

A játék a közismert dobókockás-lépegetős társasjátékok közé tartozik, ahol 190 mező megtétele után ér célba a játékos, miközben bejárja szinte a teljes Vurstlit.

Az ügyesen megrajzolt színes játéktáblán középen a Vurstli főutcája látható, jobb és baloldalon (és egyszer-egyszer középen) a különböző mutatványos helyek, melyek előtt a mezőt piros körrel jelölte Stippek. Az a játékos, aki erre lépett, az bemehetett az épületbe, játszhatott az ott lévő játékkal, megnézhetett egy attrakciót. Aki nem lépett rá a piros mezőre, az egyszerűen továbbhaladt. Minden egyes attrakcióhoz tartozott egy, az adott mutatványt ábrázoló kis kártya, melyen további számozott mezők voltak. Ezeken a mezőkön haladva – természetesen dobókocka dobása után - lehetett kijutni az épületből. 

A játékosok minden bizonnyal némi „készpénzzel” kezdték a játékot, hogy az egyes mutatványok árát ki tudják fizetni, és hogy a végén megkaphassák a nekik járó jutalmat.

Az indulómező után az első mutatvány a Schäftner féle körhinta volt. Itt 10 fillért kellett fizetni egy menetért és 16, épületen belüli lépés után lehetett onnan kijutni.

Ezután a 11. mezőnél egy mérleg állta útját a játékosnak, ahol 2 fillérért megmérhette magát, ám egy körre kimaradt a játékból. Továbbhaladva, alig 20 fillérért felülhetett az Óriáskerékre, majd egy fagyi elfogyasztása után (attól függően, hogy mekkora adagot választott 10, 20, 30 vagy 40 fillért kellet fizetni) elérte a Feszty körkép pavilonját. Itt választhatott: vagy megnézi a Feszty körképet (felnőtteknek 50, diákoknak 25 fillér) vagy megtekinti az épületben működő Jókai Színház egy előadását (belépődíj 40 fillér – 1 pengő). Mindkettő közös „büntetése” volt, hogy a játékos ismét egyszer kimaradt a dobásból.

A Vurstli társas játéktáblája (forrás: https://gyujtemenyek.mnm.hu/)

Miután 6 fillérért ivott egy limonádét, elérkezett az Autodron-hoz, ahol 40 fillérért „magunk vezetjük a kis mese autónkat 1-től 13-ig, majd innen rögtön előreugrunk a 47 es számú mezőre”.

Továbbhaladva, az erőjáték után - mely 10 fillérbe kerül -, a játékos beült a Gerencsér Ferenc által létrehozott és működtetett Liliputi színház egy előadására, mely szintén 10 fillérbe került, miközben egy körre megint kimaradt a játékból. E rövid pihenő után a Lutrinál kipróbálhatta a szerencséjét, itt „az eddig befizetett összegek egynegyedét kapja nyereményként”. Ezután a Barlangvasút következett, ahonnan 28 mező megtétele után egy csoki automata érintésével (20 fillér áru csokoládé „bezsebelése” után) betért a Hincz féle bábszínházba, ahol 10 fillérért megnézhetett egy jó kis előadást, miközben természetesen egy körre megint kimaradt a játékból.

A Bábszínház után elfogyasztott egy remek villásreggelit (egy zóna adag 60 fillér, hozzá egy jó pohár sör 32 fillér). Nem volt mese, jóllakottan vissza kellett lépnie 10 mezőt.

Ezután elérkezett a játékos a Kiscirkuszhoz (régebben Barocaldi cirkusz), ahol „belépőjegyet veszünk: páholyülés 1,60, körszék 1,40, zártszék 1,0, I. hely 0,8, II. hely 0,60, III hely 0,5, állóhely 0,3 pengő. 16 mező megtétele után elérkezett a Hajóhintához, ahol megint 10 fillért fizetett, és ismét kimaradt a játékból egy körre.

A Fővárosi Nagyvendéglőben következett egy remek ebéd. Az éhes játékos az alábbi lehetőségek közül választhatott: menü 70 fillér, nagy menü 1 pengő, a 3 fogásos ebéd ára 1,5 pengő. Ebéd után vissza kellett lépnie 10 mezőt.

Jött a Hullámzó Balaton nevű játék, a maga „forgó és süllyedve emelkedő tölcsér üléseivel”, mindössze 10 fillérért és előre ugorhatott a játékos 5 mezőt. 

Ezt követően elérkezett a Plasztikonhoz, mely egy épületben volt a Fortuna mozgóval. Választhatott, hogy vagy beült a moziba („belépőjegy 1.80 pengő. I. hely 70,  II. hely 60, 3. hely 50 fillér,  állóhely  30 fillér." Egy előadást "végignézve” egy dobókörből persze megint kimaradt), vagy bement a Plasztikonba, ahol 50 fillérért, 22 mezőn lépegetve megnézhette az elképesztően izgalmas viaszszobor kiállítást.

Eljött az ideje az uzsonnázásnak, melyre legjobb hely a Fényes György vezette Kék Hordó vendéglő volt. Itt egy pohár sör 32 fillérbe került, de a megfáradt játékos választhatott akár egy süteményt kávéval. Most megint vissza kellett lépnie, de csak 5 mezőt. Ezután jön a céllövölde, ahol 5 lövés 20 fillér, 15 lövés 1 pengő. Ám itt jutalmat is kaphatott: a kassza (?) egynegyedét. Ezután már közel volt a cél, de előtte még felült a repülőre – 20 fillér – és a Klupáthy féle körhintára – 10 fillér – és már be is be is ért a célba. 

A győztes „pénzjutalomban” részesült.

A Játékszabályok megírásában Stippek József csak a vázlatig jutott el, legalább is az írásos dokumentumokból a játék pontos részletei nem derülnek ki. A leírtakból úgy tűnik, hogy ha lett volna még ideje, egy igen izgalmas és látványos társasjáték került volna ki kezei közül. Erre sajnos nem került sor, így a játékkal kapcsolatban sok minden fantáziánkra van bízva.


Megjegyzések