FIEDLER JÁNOS, a hasbeszélő fotográfus
A cikk az ADT segítségével készült.
A mutatványosok között voltak jó néhányan, akik jól jövedelmező tisztes polgári foglalkozást hagytak ott a sokszor bizonytalan megélhetést biztosító mutatványos világért. De olyan csak egy volt, aki jó néhány évvel a halála után lett ismét a híroldalak főszereplője; most már nem valaha híres mutatványa, hanem hobbija – a fényképezés - okán. Ő Fiedler János.
Fiedler János 1880-ban született Budapesten. Visszaemlékezései szerint rettenetesen rossz tanuló volt, másodikos gimnazistaként öt tárgyból megbukott. Nem érdekelte az iskola, csak a cirkusz, rajongott a manézs világáért. Papája – akinek építészirodája volt – próbálta szigorúan nevelni, legfőbb vágya volt, hogy fia kövesse őt az építész pályán.
A fiatal Fiedler János 1903-ban |
Fiedler viszont egészen mást szeretett volna. Alig 15 évesen megszökött otthonról, és beállt egy vándorcirkuszhoz lósétáltatónak. Kisebb-nagyobb kalandok után végül mégis hazatért, nagy nehezen befejezte középiskolai tanulmányait, és édesapja építészirodájában kezdett dolgozni. Álmait azonban nem adta fel, képezte a hangját a Nemzeti Zenedében, és műkedvelő színjátszóknál próbálta tehetségét kibontakoztatni.
Huszonegy éves korában bevonult katonának, ahonnan három év múlva őrmesterként szerelt le. Nem sokkal ezután csatlakozott a kor leghíresebb hasbeszélőjének utazó színházához, a Balthazár Művészszínházhoz. Balthazár három bábbal dolgozott: Meyer úrral, Miranda kisasszonnyal és Nácikával. Fiedler besegített az előadásokba, közben a színfalak mögött megtanulta és tökélyre fejlesztette saját hasbeszélő „tudományát”, valamint kitanulta a bábozás mesterségét. Egyszer Aradon léptek fel, amikor Balthazár berekedt, képtelen volt megtartani az esti előadást. Fiedler beugrott a beteg igazgató helyett, és a három bábuval gond nélkül lejátszotta az előadást. Akkora sikere volt, hogy Pestre visszatérve úgy döntött, önállósítja magát.
Először a városligeti kisebb cirkuszban, a Schmidt Arénában lépett fel. Életnagyságú bábuit maga készítette, rendkívül ügyesen mozgatta őket. Különlegessége volt a produkciónak, hogy mivel képzett énekes volt, négy hangnemben - szoprán, tenor, bariton, basszbariton – is tudta „énekeltetni” figuráit. Hazai sikerei után elindult meghódítani a világot. Fellépett Bécsben, Berlinben, Párizsban, és még számtalan város varietészínpadán. Kisebb vagyont gyűjtött össze, amikor egyszer csak minden összeomlott.
A Magyar Rádió cirkuszi helyszíni közvetítése során riportot készít Fiedlerrel 1936-ban |
Épp a cári udvarban, Szentpéterváron lépett fel, amikor kitört az első világháború. A kialakult hadiállapot miatt a hatóságok, mint ellenséges ország állampolgárát letartóztatták, halálra ítélték, majd az ítéletet szibériai száműzetésre enyhítették. Fiedler nem esett kétségbe, megnősült, gyermekei születtek. Végül 1918-ban visszatért Magyarországra. Míg fogságban volt, itthon minden vagyonát széthordták, gyakorlatilag a semmiből kellett új életet teremtenie.
Szívós kitartásának köszönhetően néhány év alatt újra felépítette immár héttagú családja egzisztenciáját.
Az idős Fiedler János öreg koldus bábjával |
Legtöbbször három állandó bábujával lépett föl. Viszonylag egyszerű szerepe volt az életnagyságú koldus-bábnak, aki „a koldusdalt énekelte az én hashangomon, mindenütt bolondultak utána. Más szerepe alig volt, de ezt olyan szépen csinálta, hogy sírt a közönség” – emlékezett vissza 1936-ban a Pesti Naplóban. A kockás nadrágos gigerli, a Meyer úr nevű báb, mint színész igen sokoldalú volt: énekelt, táncolt, mókázott. A kedvenc Matyika volt, a rendkívül szemtelen, állandóan zajongó, folyton feleselő kisfiú, aki időnként leköpte a nagyérdeműt. Ezért a trükkért bolondultak a nézők, a harsány tetszésnyilvánítás soha nem maradt el: miközben Fiedler Matyika fejét kézzel mozgatta, öklében egy vízzel töltött kis labdát szorongatott. Amint megnyomta a labdát, Matyika már le is köpte a nem megfelelően viselkedő nézőket.
Az 1930-as évek közepére lassan leáldozott a csillaga, már nem volt akkora „sláger” a hasbeszélő produkció, cirkuszok már ritkán alkalmazták. Járta az országot, a nagyobb városok színházainak, mulatóinak, varietéinek rendszeres fellépője volt, és szinte minden héten szerepelt gyermekrendezvényeken, zsúrokon.
A gyerekek imádták, a műsor alatt rendszeresen közbeszóltak, bekiabáltak. „Amikor a gyermekbábunak iskolai feladványt kellett megfejtenie, az egész gyermeksereg segítségére igyekezett lenni, valamennyien megsúgták a kérdésre adandó választ, és a több száz gyermek sugdosása harsogó derültség között vált kiabálássá, mert Fiedler hasbeszélő bábuja olyan oktondinak bizonyult, hogy a súgás ellenére sem tudta a helyes válaszokat megadni, ami újra és újra hangos derültséget váltott ki a közönség sorából”.
A második világháború után már csak nagyon ritkán lépett fel. Gyakran megfordult azonban a városligeti Cirkusz sörözőben, ahol régi artistatársaival egy-egy házmester (3 dcl bor + 2 dcl szóda) mellett régi történetek felelevenítésével múlatta az időt.
1958-ban szinte teljesen elfeledetten Budapesten hunyt el.
Második fénykora halála után majd 40 évvel következett. Fiedler ugyanis még a századforduló táján megismerkedett a fotográfia mesterségével. A korban azon kevesek közé tartozott, akik saját maguk szórakoztatására készítettek fényképeket. Szibériai raboskodása alatt sajnos szinte az összes fotója, és üveglemezen rögzített képe megsemmisült. A fényképezés szeretete azonban családi hagyomány maradt, lánya már hivatásszerűen foglalkozott fotózással. Veje, Zaránd Gyula is fényképész volt, egy időben a Thököly út és a Dózsa György út sarkán álló Sevcsik-fotó műtermet vezette. Unokájából, az 1971-ben Párizsba emigrált ifj. Zaránd Gyulából pedig világhírű fotóművész lett.
Fiedler János: Akt (1903) |
1993-ban ifj. Zaránd Gyula „Három generációs fotográfus, 1893–1993” címmel saját, édesapja és nagyapja, Fiedler János megmaradt fényképeiből kiállítást állított össze, melyet a Budavári Palota „A” épületében, majd később Kölnben, Stuttgartban, Berlinben és Párizsban is bemutattak. A rég elfeledett hasbeszélő Fiedler János végül bekerült a halhatatlanok közé – igaz, nem mint komédiás, hanem mint tehetséges amatőr fotográfus.
Fiedler János: Gyerekek a kis asztalnál |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése