Vadszamár
A cikk az Arcanum adatbázisának és Vígh András kutatási eredményeinek felhasználásával készült.
Ez a fura nevű mutatvány az 1920-as évek végén debütált az Angol Parkban. Karinthy Frigyes így írta róla a Pesti Naplóban: "Vadszamár, ez egy olyan autó, aminek különféle nagyságú és alakú kerekei vannak, ezenkívül ágaskodik, és hátul kering és kergén kering egyhelyben: kék foltok nélkül nem kerülsz le róla".
Forrás: Színházi élet, 1927. |
Sajnos egyetlen fénykép sem maradt fenn, melyről legalább hozzávetőlegesen képet alkothatnánk erről a „szörnyetegről.” Ám levéltári rajzok, dokumentumok alapján Vígh András rekonstruálta, hogyan is működött a Vadszamár.
A Vadszamár alvázának rajza |
A jármű további specialitása, hogy az első kerekek tengelye nem középen volt, hanem attól nagyjából 20 cm-re eltolva, így aztán nem volt képes sima futásra, hanem ahogy elindult, az eleje föl-le járt az excentrikus kerekek miatt, és már egy kisebb gyorsítás esetén is pattogott és ugrált, mint egy igazi vadszamár!
A Vadszamár oldalról. Jól látható az excentrikus első kerék |
A vezető mellett volt egy kézifék, amelyikkel a bal hátsó kereket tudta fékezni. Az utasok gyakorlatilag teljesen ki voltak szolgáltatva a sofőr tréfás kedvének: ha a vicces pilóta gondolt egyet és „pattogás” közben meghúzta a féket, akkor a jármű az utasok legnagyobb rémületére hirtelen megpördült. Karinthy is pontosan ezt a mozgást írta le: "...ágaskodik és hátul kering és kergén kering egyhelyben..."
A Vadszamár épületét Suppinger Ferenc műépítész tervezte. Az ő munkája többek között az 1928-ban szintén az Angol Parkban felépült Alpesi Falu nevű vendéglő is. A vadszamaras rodeózás az épületen belül, egy elölről nyitott, fedett csarnokban zajlott. Mivel a Vadszamár elég magas építésű volt, körben, u-alakban egy kb. 1 méteres magasságú peront építettek, amelyre pár lépcsőfok vezetett fel közvetlenül a bejáratnál. Itt álltak a bámészkodók, akik jókat mulattak a Vadszamár ugrándozásától szinte halálra rémült utasokon, illetve erről a magasított részről „pattantak fel” az éppen szelíd vadszamárra, mikor rájuk került a sor. Az épület közepén egy széles és magas sík tér állt rendelkezésre az őrült pattogásokhoz! A benzinmotoros rodeózás során a magas légtér ellenére a benzingőz bizonyára gyakran megtöltötte a légteret és belepte a látogatókat, ami nem lehetett kellemes.
A Vadszamár épületének homlokzati terve. |
1929-ben egy eldobott csikktől a Vadszamár padlója lángra kapott. A zsúfolásig telt épületből a közönség pánikszerűen menekült, ám szerencsére az Angol Park éber tűzoltói percek alatt a helyszínre érkeztek és pillanatok alatt eloltották a tüzet, így még anyagi kár sem keletkezett.
A Vadszamár épületének nézetrajza (készítette: Vígh András) |
Ugyanebben az évben itt dolgozott a már nagy beteg Rigoló, aki egészségesen a vurstli kikiáltóinak koronázatlan királya volt. Fáradtan, betegen, elszegényedve így csábította a játékhoz a bámészkodókat: "Hát lehet, hát lehet, tessék besétálni a Vadszamárba."
A Vadszamár épülete légi felvételen (forrás: Vígh András gyűjteménye) |
A Vadszamár tündöklése nem tartott sokáig, „bukása” után az épületben egy színház működött, majd némi átépítés után itt kapott helyet a Viharvasút, amely később "A Túlvilág Kapuja" néven lett ismert és népszerű. A Vadszamár pedig szép lassan a feledés homályába merült.
---------------------
FRISSÍTÉS - 2022. december 26.
Farkas Timót László, aki az Angol Park, a Vurstli és a Vidámpark kutatója, Hugo Haase mutatványos és körhinta gyártó munkásságát tanulmányozva bukkant az alábbi fotóra, mely valódi "Vadszamarakat" ábrázol menet közben - igaz, nem az Angol Parkban.
A Vadszamár Hugo Haase találmánya, melyet 1926-ban mutatott be egy düsseldorfi kiállításon. A rendelkezésre álló információk szerint az attrakció nagy világkarriert nem futott be.
Haase-t egyébként az utókór nemes egyszerűséggel körhintakirályként emlegeti. E megtisztelő címet számtalan újításával érdemelte ki, melyek látványosabbá, élvezetesebbé tették a Vurstli világának talán legnépszerűbb mutatványát. Ilyen újítása volt egyebek között a gőzgéppel előállított árammal működő körhinta. De Haase használt először a körhintáknál dekorációs elemként elektromos világítást is. És mindezt akkor, amikor még a háztartások döntő többségében petróleumvilágítás volt!
Hugo Haase, a körhintakirály |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése